Wystarczy udać się do siedziby oddziału wojewódzkiego NFZ, poprosić o wniosek o wydanie karty EKUZ, a następnie złożyć wypełniony wniosek z własnoręcznym podpisem. Można też pobrać wniosek ze strony internetowej: www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta/nasze-zdrowie-w-ue/leczenie-w-krajach-unii-europejskiej-i-efta/jak-wyrobic-karte-ekuz/uzyskaj-ekuz-poczta-tradycyjna/ i wysłać go tradycyjną pocztą na adres oddziału, faksem, mailem lub za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej (zalecane jest dołączenie aktualnego dokumentu potwierdzającego ubezpieczenie).
Kartę EKUZ można odebrać osobiście bądź otrzymać drogą pocztową na wskazany we wniosku adres. EKUZ jest wydawana z reguły w dniu złożenia wniosku. Wyjątkiem jest okres wakacyjny – w czasie gdy wiele osób planuje wyjeżdżać za granicę, należy się liczyć z koniecznością oczekiwania w kolejce. Istnieje możliwość upoważnienia osoby trzeciej do wypełnienia i/lub odebrania wniosku o wydanie EKUZ. Upoważnienie może się przydać, gdy ważność EKUZ mija przed planowanym powrotem do Polski lub w momencie gdy osoba przebywająca za granicą w dalszym ciągu ubezpieczona jest w NFZ. Porównaj cenę ubezpieczenia turystycznego
We wniosku zostaniesz poproszony o takie informacje jak:
Ważne: osobom wyjeżdżającym turystycznie karta EKUZ wydawana jest na podstawie danych zawartych w Centralnym Wykazie Ubezpieczonych (CWU) bez konieczności przedstawiania dodatkowych dokumentów. W przypadku wątpliwości co do sytuacji ubezpieczeniowej osoby wnioskującej do EKUZ, oddział NFZ ma prawo zażądać aktualnych dokumentów potwierdzających ubezpieczenie np. legitymacja ubezpieczeniowa, RMUA, zaświadczenie od pracodawcy, potwierdzenie opłacenia składki.
Gdzie wyrobić EKUZ?
W wojewódzkich oddziałach NFZ:
Czytaj dalej na temat: karty EKUZ a ubezpieczenie turystyczne
Porównaj cenę ubezpieczenia turystycznego