ZNAJDŹ NAJTAŃSZE UBEZPIECZENIE
Kontynent
Kraj

Ubezpieczenie od opóźnionego lub odwołanego lotu – na co można liczyć?

Opublikowano: 2022-07-12 (aktualizacja 2022-08-17, godz. 10:26)

Każdego roku ponad 300 milionów pasażerów nie odlatuje na czas. Pandemia koronawirusa zmusiła przewoźników do zamrożenia lotów i odwołania wszystkich zaplanowanych połączeń. Każdy pasażer ma prawo domagać się w takiej sytuacji odszkodowania. W ramach ubezpieczenia za opóźniony lub odwołany lot można liczyć na dodatkową rekompensatę.

Zdecydowana większość opóźnień wynika z winy przewoźnika (awarie, problemy techniczne, oczekiwanie na załogę, problemy z dokumentacją czy braki kadrowe).

Porównaj cenę ubezpieczenia turystycznego

Nie brakuje też niezależnych przyczyn, jak warunki atmosferyczne, nasilenie ruchu powietrznego czy przedłużenie kontroli bezpieczeństwa, bądź jak w ostatnim czasie – zamknięcie granic i zamrożenie ruchu lotniczego ze względu na pandemię Covid-19. Sprawdzamy, na co mogą liczyć pasażerowie opóźnionych i odwołanych lotów.

Jakie są przyczyny opóźnionych lotów?

Zazwyczaj opóźniony lot wynika z winy przewoźnika, a najczęściej ma to miejsce z powodu awarii sprzętu, warunków pogodowych, oczekiwania na załogę lub problemów wynikających z dokumentacji, bez której żaden lot nie może się odbyć. Według portalu https://www.cruisinaltitude.com/ niemalże 30% opóźnionych lotów jest wynikiem nieterminowego przylotu samolotu, który ma wykonywać kolejny kurs.

Ogromną rolę, mającą wpływ na to, czy nasz samolot wystartuje o określonej wcześniej porze, ma również fakt stale wzrastającego zagrożenia atakami terrorystycznymi. Restrykcyjne, dokładne, a co za tym idzie bardziej czasochłonne sprawdzanie pasażerów i pokładu przedłuża kontrole bezpieczeństwa , które mają wpływ na opóźnienia.

Także z powodu przepełnionych lotnisk lub braku komunikacji pomiędzy rożnymi przewoźnikami, musimy liczyć się z dłuższym czasem oczekiwania na lot. Niespełna 3% opóźnionych lub odwołanych lotów to „zasługa” warunków atmosferycznych, z których najbardziej uciążliwe to mgła, lód na płycie lotniskowej lub unoszący się pył wulkaniczny.

Prawa i przywileje pasażera w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu

Jeżeli lot samolotu opóźnia się już dłużej niż 5 godzin, pasażer ma prawo do otrzymania zwrotu kosztów biletu, w przypadku, kiedy rezygnuje z lotu. Należy jednak pamiętać, że zapis taki obejmuje sytuacji nadzwyczajnych, a konkretnie:

  • katastrofy naturalne,
  • strajki,
  • stany wyjątkowe,
  • wojna,
  • inne zdarzenia, które występują na skutek działania tzw. siły wyższej. 

Z kolei linie lotnicze mają obowiązki i powinny zapewnić pasażerom:

  • wyżywienie i napoje na cały czas oczekiwania na samolot,
  • możliwość skorzystania ze środków komunikacji, jak telefon czy e-mail,
  • nocleg,
  • alternatywne połączenie, dzięki któremu będzie możliwe szybkie dotarcie do miejsca docelowego.

Co zapewnia ubezpieczenie za opóźniony bądź odwołany lot?

Jest to element polisy turystycznej, dodatek do podstawowych elementów (jak koszty leczenia, NNW, OC w życiu prywatnym czy ochrona bagażu). Jeśli opóźnienie samolotu przekroczy określoną w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia liczbę godzin, ubezpieczyciel zwróci wydatki poniesione:

  • na zakup posiłków i napojów bezalkoholowych w czasie oczekiwania na lot (przewoźnik zapewnia je tylko w przypadku rekordowych opóźnień, powyżej 12 godzin),
  • na zakup artykułów spożywczych,
  • na zakup niezbędnych przyborów toaletowych,
  • na zakup niezbędnej odzieży,
  • na rezerwację dodatkowego noclegu,
  • na koszt przejazdu z lotniska i na lotnisko.

Opóźnienie lotu musi jednak przekroczyć określoną przez dane towarzystwo liczbę godzin:

  • w Allianz – co najmniej 6 godzin,
  • w Axa – co najmniej 5 godzin,
  • w Axa Assistance – co najmniej 6 godzin,
  • w Ergo Ubezpieczenia – co najmniej 5 godzin,
  • w Europa Ubezpieczenia – co najmniej 5 godzin,
  • w Generali – co najmniej 5 godzin,
  • w Nationale-Nederlanden – 6 godzin,
  • w Signal Iduna – co najmniej 5 godzin,
  • w Warcie – co najmniej 5 godzin,
  • w Wiener – co najmniej 4 godziny.

Kiedy ubezpieczenie za opóźniony lot nie zadziała?

Jak w każdym innym rodzaju ubezpieczenia, tak i w tym trzeba liczyć się ze szczegółowymi i generalnymi wyłączeniami odpowiedzialności. Towarzystwo ubezpieczeniowe nie wypłaci odszkodowania za opóźniony lot, jeśli:

  • opóźnienie nie będzie większe niż granica odpowiedzialności towarzystwa,
  • ubezpieczony nie dostarczy w terminie rachunków ani faktur potwierdzających poniesione koszty (UWAGA – nie we wszystkich towarzystwach jest to wymagane,
  • opóźnieniu uległ lot czarterowy,
  • niezbędne wydatki przekroczyły sumę gwarantowaną,
  • opóźnienie lub odwołanie lotu zostało spowodowane przez czynniki znajdujące się w generalnych wyłączeniach odpowiedzialności, np. wojnę, atak terrorystyczny, katastrofę ekologiczną, strajki, zamieszki itp.

Pandemia w wielu towarzystwach jest wyłączeniem odpowiedzialności. W obecnej sytuacji warto przed zakupem ubezpieczenia zapoznać się z generalnymi i szczegółowymi wyłączeniami ochrony. 

Linia lotnicza nie chce wypłacić odszkodowania za lot – co wtedy?

Jeśli lot się opóźni i na fakt ten nie mają wpływu czynniki nadzwyczajne, a przewoźnik nie chce wypłacić odszkodowania – należy zwrócić się do Rzecznika Praw Konsumenta.

Rzecznik Praw Konsumenta pomoże nam napisać odwołanie oraz podpowie, jakie kroki należy podjąć w dalszym postępowaniu. Jeśli jednak nie znajdziemy w tym przypadku dość efektywnego wsparcia, można dochodzić swych praw przed sądem cywilnym

– mówi Patrycja Pałka, specjalista ds. ubezpieczeń turystycznych w rankomat.pl

Ile kosztuje ubezpieczenie od opóźnienia lotu?

Ubezpieczenie od opóźnienia lotu można zakupić jako element polisy turystycznej. Nie ma możliwość zapewniania takiej ochrony niezależnie. Cena polisy zależy więc od wielu czynników: kierunku wyjazdu, celu podróży, wybranych sum gwarantowanych, dodatków i rozszerzeń. najlepszym sposobem na znalezienie nie tylko najtańszego i najlepszego rozwiązania jest wykorzystanie kalkulatora ubezpieczeń turystycznych na polisaturystyczna.pl. Zestawienie ofert różnych ubezpieczycieli pozwoli nam dokładnie przyjrzeć się nie tylko cenie, ale i zakresowi ubezpieczenia.

W tabeli poniżej prezentujemy kilka przykładowych ubezpieczeń turystycznych zapewniających odszkodowanie w razie opóźnienia lotu:

Ubezpieczenie turystyczne z ubezpieczeniem od opóźnionego lotu
Ubezpieczyciel Zakres ubezpieczenia Cena
AXA
Koszty leczenia
200 000 zł
Ratownictwo
200 000 zł
Bagaż
0 zł
41,00 zł
1 os. / 7 dni
Dodatkowo: NNW: 20 000 zł Sporty objęte polisą: 114 Zdarzenia pod wpływem alkoholu (za dopłatą) Ochrona COVID-19 Opóźnienie lotu o 6h - 200zł
Proama
Koszty leczenia
100 000 zł
Ratownictwo
100 000 zł
Bagaż
0 zł
42,00 zł
1 os. / 7 dni
Dodatkowo: NNW: 20 000 zł Ochrona COVID-19 Opóźnienie lotu o 6 h - 100 euro
Generali
Koszty leczenia
120 000 zł
Ratownictwo
50 000 zł
Bagaż
0 zł
52,00 zł
1 os. / 7 dni
Dodatkowo: NNW: 50 000 zł Ochrona COVID-19 Opóźnienie lotu o 6h - 100 euro
Proama
Koszty leczenia
300 000 zł
Ratownictwo
300 000 zł
Bagaż
0 zł
52,00 zł
1 os. / 7 dni
Dodatkowo: NNW: 30 000 zł OC: 50 000 zł Ochrona COVID-19 Opóźnienie lotu o 6 h - 100 euro
Allianz
Koszty leczenia
80 000 zł
Ratownictwo
50 000 zł
Bagaż
0 zł
78,00 zł
1 os. / 7 dni
Dodatkowo: NNW: 14 000 zł Ochrona COVID-19 Sporty objęte polisą: 49 Opóźnienie lotu o 6 h - suma ubezpieczenia 600 zł
Ubezpieczenie turystyczne z ubezpieczeniem od opóźnionego lotu
AXA
41,00 zł 1 os. / 7 dni
Koszty leczenia
200 000 zł
Ratownictwo
200 000 zł
Bagaż
0 zł
Dodatkowo: NNW: 20 000 zł Sporty objęte polisą: 114 Zdarzenia pod wpływem alkoholu (za dopłatą) Ochrona COVID-19 Opóźnienie lotu o 6h - 200zł
Proama
42,00 zł 1 os. / 7 dni
Koszty leczenia
100 000 zł
Ratownictwo
100 000 zł
Bagaż
0 zł
Dodatkowo: NNW: 20 000 zł Ochrona COVID-19 Opóźnienie lotu o 6 h - 100 euro
Generali
52,00 zł 1 os. / 7 dni
Koszty leczenia
120 000 zł
Ratownictwo
50 000 zł
Bagaż
0 zł
Dodatkowo: NNW: 50 000 zł Ochrona COVID-19 Opóźnienie lotu o 6h - 100 euro
Proama
52,00 zł 1 os. / 7 dni
Koszty leczenia
300 000 zł
Ratownictwo
300 000 zł
Bagaż
0 zł
Dodatkowo: NNW: 30 000 zł OC: 50 000 zł Ochrona COVID-19 Opóźnienie lotu o 6 h - 100 euro
Allianz
78,00 zł 1 os. / 7 dni
Koszty leczenia
80 000 zł
Ratownictwo
50 000 zł
Bagaż
0 zł
Dodatkowo: NNW: 14 000 zł Ochrona COVID-19 Sporty objęte polisą: 49 Opóźnienie lotu o 6 h - suma ubezpieczenia 600 zł

źródło: polisaturystyczna.pl

Co jeszcze powinno zawierać ubezpieczenie turystyczne?

Element, jakim jest ubezpieczenie od odwołania lub opóźnienia lotu, to zaledwie jeden z najważniejszych czynników, jakie powinna zawierać polisa. Wybierając się na wyjazd za granicę, należy również zwrócić uwagę na:

Tylko odpowiednio dopasowane ubezpieczenie jest w stanie zapewnić efektywną ochronę, dzięki której możemy być pewni, że nie tylko zyskamy pomoc w problematycznej sytuacji, ale także unikniemy problemów finansowych.

Odszkodowanie za opóźniony lot – jak je odzyskać?

Najlepiej od razu poinformować centrum alarmowe/informacyjne ubezpieczyciela po zdarzeniu. Dalsza procedura uzależniona jest od indywidualnych ustaleń: 

  1. albo będzie wymagane przesłanie faktur i rachunków za wydatki poniesione na skutek opóźnienia lotu 
  2. albo wystarczy dostarczyć samo zaświadczenie o opóźnieniu lotu i odszkodowanie będzie przyznane z automatu (taką procedure stosuje np. Axa i Axa Assistance).

Ubezpiecz się od opóźnienia lotu

Loty bardzo często nie odlatują zgodnie z planem. Linie lotnicze niechętnie oddają pieniądze za bilety – wolą wymienić je na voucher lub cała procedura jest bardzo wydłużona. W razie problemów z przewoźnikiem zawsze można skonsultować się z rzecznikiem praw konsumenta.

Niemniej jednak lepiej mieć ubezpieczenie i od razu otrzymać odszkodowanie, bez zbędnych formalności. 

4.1/5 - (10 głosów)

Co warto wiedzieć?
  1. Ponad 300 milionów pasażerów każdego roku nie odlatuje zgodnie z rozkładem lotów.
  2. Odszkodowanie za czas oczekiwania i poniesione wydatki zapewni ubezpieczenie od opóźnionego lotu.
  3. Jest to element standardowej polisy turystycznej.
  4. Taką polisę można mieć już od 3,28 zł dziennie.

Ubezpieczenie od opóźnienia lotu - PYTANIA I ODPOWIEDZI

  1. Kiedy ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie za odwołany bądź opóźniony lot?

    Każde towarzystwo ubezpieczeniowe ma własne warunki, na podstawie których określa czas wypłaty odszkodowania. Zwykle jest to czas do 30 dni roboczych. Można jednak liczyć na wcześniejszą wypłatę odszkodowania. W celu uzyskania dokładnych informacji, należy zapoznać się z OWU.

  2. Czy odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot pokrywa również koszty zagubionego bagażu na lotnisku?

    Nie, jest inny rodzaj ubezpieczenia. Jeśli dojdzie do zgubienia bagażu przez linie lotnicze można ubiegać się o odszkodowanie zarówno w liniach lotniczych, jak i ubezpieczyciele (o ile wcześniej wykupiło się ubezpieczenie od opóźnienia bagażu).

  3. Czy odwołanie lotu przez pandemię można liczyć na odszkodowanie?

    To zależy do przewoźnika. Najprawdopodobniej jednak nie. Opóźnienia spowodowane tzw. siłą wyższą nie podlegają odszkodowaniom.

Porównaj cenę ubezpieczenia turystycznego
Magdalena Kajzer
Redaktor

Oceń artykuł:

4.1/5 - (10 głosów)
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments