ZNAJDŹ NAJTAŃSZE UBEZPIECZENIE
Kontynent
Kraj

Upadłość biura podróży – co zrobić w takiej sytuacji? Jak odzyskać pieniądze i zwrot kosztów?

Redakcja

Zaktualizowano: 2020-06-23

Upadłość biura podróży to poważny problem dla turystów. Bankructwo touroperatora rodzi problemy zarówno po stronie podróżników, którzy rozpoczęli już urlop, jak również tych, którzy dopiero na niego czekają. Na szczęście nie musi to być sytuacja bez wyjścia.

Wyjaśniamy, jak odzyskać pieniądze i kto udziela pomocy poszkodowanym turystom. Podpowiadamy również, co warto sprawdzić, aby uniknąć zakupu wycieczki w „niepewnym” biurze.

Porównaj cenę ubezpieczenia turystycznego

Upadłość biura podróży w trakcie wycieczki – co można zrobić i kto może pomóc?

Turyści, którzy o upadłości biura dowiadują się w trakcie urlopu, zwykle obawiają się, że nie wrócą bezpiecznie do kraju. Na szczęście te obawy są bezpodstawne. W takich przypadkach turystów chroni Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (TFG), działający przy Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym.

W przypadku niewypłacalności biura, to właśnie TFG przejmuje jego rolę i czuwa nad bezpieczeństwem podróżników. Jeśli ubezpieczenie biura podróży nie będzie w stanie pokryć kosztów powrotu turystów do kraju, pokryje je TFG.

Po uzyskaniu informacji o upadłości biura należy niezwłocznie skontaktować się z rezydentem. Powinien on pełnić funkcję pośrednika pomiędzy klientem a biurem i ustalić szczegóły dalszego działania. Jeśli rezydent zawiedzie, pomocny okaże się marszałek województwa, w którym zarejestrowana jest siedziba biura.

Turysta może samodzielnie skontaktować się z właściwym Urzędem Marszałkowskim. Marszałek jest prawnie zobowiązany do organizacji powrotu klientów touroperatora i to on wydaje zalecenia Turystycznemu Funduszowi Gwarancyjnemu. Pomocna może być także ambasada lub konsulat.

Zdarza się, że imprezy turystyczne, w trakcie których biuro upada, są kontynuowane. Jeśli wycieczka zostanie przerwana, turyści mogą ubiegać się o zwrot środków za niewykorzystaną część pobytu. Takie przypadki miały już wielokrotnie miejsce w przeszłości. Chociaż niewątpliwie to sytuacja niezwykle stresująca – przede wszystkim warto zachować spokój i nie panikować.

Bankructwo biura podróży przed wyjazdem – jak odzyskać pieniądze?

Z zupełnie innym przypadkiem mamy do czynienia, gdy biuro podróży zbankrutuje przed wyjazdem, a turysta opłacił już pobyt. Wówczas podróżnik może mieć niestety pewność, że do wyjazdu nie dojdzie i będzie musiał ubiegać się o zwrot środków.

Jeśli turysta wpłacił całość lub zaliczkę wyższą niż 10% całkowitej ceny, biuro musi pisemnie przekazać informację o tym, jak ubiegać się o wypłatę środków z zabezpieczeń biura w sytuacji niewypłacalności. Niestety, nie odbywa się to „na słowo”. Odzyskanie pieniędzy przebiega zgodnie z odpowiednią procedurą, opisaną poniżej.

Jak odzyskać pieniądze od biura podróży w przypadku upadłości i do kogo zwrócić się po wsparcie?

Aby odzyskać środki od biura podróży trzeba przejść przez kilka kroków. Należy:

  1. Złożyć wniosek z żądaniem zwrotu pieniędzy do ubezpieczyciela biura podróży lub jego gwaranta. O tym, kto ubezpiecza biuro podróży lub jest jego gwarantem, można dowiedzieć się z Centralnej Ewidencji i Wykazów w Turystyce, którą to wyszukiwarkę prowadzi polskie Ministerstwo Sportu i Turystyki. Do wniosku należy dołączyć do kopię dowodu wpłaty oraz umowy o świadczenie usług turystycznych.
  2. Oczekiwać na odpowiedź. Ubezpieczyciel lub gwarant biura podróży ma na odpowiedź zasadniczo 30 dni (w wyjątkowych przypadkach – 90) na udzielenie odpowiedzi turyście.
  3. Oczekiwać na zwrot pieniędzy. Dyspozycję zwrotu środków wpłaconych na imprezę turystyczną upadłego touroperatora, wydaje marszałek województwa właściwy ze względu na siedzibę biura. W terminie 30 dni od otrzymania tej dyspozycji gwarant/ubezpieczyciel biura podróży zwróci turyście środki.

Co jeśli zabezpieczenie finansowe biura nie wystarczy na pokrycie wszystkich roszczeń turystów? W takim przypadku turystom pomoże wspomniany już wcześniej Turystyczny Fundusz Gwarancyjny.

Zwrot pieniędzy a upadłość biura podróży – płatność kartą 

Z dodatkowej możliwości odzyskania pieniędzy mogą skorzystać turyści, którzy zapłacili za wycieczkę kartą kredytową Visa lub Mastercard. Chodzi o tzw. procedurę reklamacyjną chargeback. Aby z niej skorzystać, należy złożyć wniosek do banku, którego kartą zapłacono za wyjazd.

Bank w przypadku upadłości touroperatora zwróci turyście środki. Odbędzie się to jednak dopiero, gdy podróżnik nie otrzyma zwrotu pieniędzy na skutek działań marszałka województwa.

Czy można zabezpieczyć się przed upadłością touroperatora?

Przed upadłością touroperatora nie można niestety zabezpieczyć się na 100%. Zdecydowanie warto jednak jeszcze przed opłaceniem wycieczki sprawdzić:

  • Zadłużenie biura. Można to zrobić w szczególności w specjalnych bazach jak np. Big Info Monitor, ERIF Biuro Informacji Gospodarczej, czy Krajowe Biuro Informacji Gospodarczej.
  • Wpis do Centralnej Ewidencji i Wykazów w Turystyce. Z Ewidencji dowiemy się m.in., ile wynosi zabezpieczenie finansowe biura, kto jest jego gwarantem/ubezpieczycielem oraz czy biuro nie zawiesiło przypadkiem wykonywania działalności. Jeśli touroperator w ogóle nie posiada wpisu do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych, dla bezpieczeństwa najlepiej poszukać innej oferty. W razie upadku takiego biura turyście nie będzie przysługiwać zwrot pieniędzy z TFG.
  • Opinie innych turystów. Nie powiedzą nam one co prawda, czy biuro jest zagrożone upadłością, jednak mogą ustrzec przed nieuczciwymi touroperatorami.

Ubezpieczenie turystyczne a upadłość biura podróży

Wykupując jakikolwiek, nawet stosunkowo krótki wyjazd w biurze podróży, zawsze warto wykupić dodatkowe ubezpieczenie turystyczne. Podstawowe ubezpieczenie zapewniane przez biuro zwykle jest niewystarczające.

Wybierając polisę na wyjazd, warto zwrócić uwagę w szczególności na ubezpieczenie kosztów rezygnacji z podróży. Należy wykupić je do 7 dni od zawarcia umowy z biurem. Nie zawsze przecież przyczyną odwołania wyjazdu będzie upadłość biura – częściej powód leży raczej po stronie klienta.

Ubezpieczenie takie zapewnia pokrycie kosztów związanych z rezygnacją, bądź przerwaniem wyjazdu, a także anulacją noclegów czy biletów. Najczęściej towarzystwa ubezpieczeniowe pokrywają koszty rezygnacji w przypadku nieszczęśliwego wypadku, nagłego zachorowania, czy nawet wypowiedzenia umowy przez pracodawcę.

Dodatkowe ubezpieczenie turystyczne ochroni także turystę przed koniecznością pokrycia kosztów leczenia – nawet w przypadku skomplikowanych zabiegów, również w placówkach prywatnych. Pokryje także koszty ratownictwa, czy wynikające z odpowiedzialności cywilnej ubezpieczonego. W przypadku problemów z biurem podróży niezwykle przydatne jest też ubezpieczenie Assitance, dzięki któremu turysta otrzymuje wsparcie prawnika, czy tłumacza.

Podsumowując, warto podkreślić, że w obliczu upadłości biura podróży, turyści nie są na przegranej pozycji. W większości przypadków otrzymają środki z TFG. Warto jednak dokupić dodatkowe ubezpieczenie, aby mieć pewność, że otrzymamy zwrot pieniędzy także, gdy przyczyna rezygnacji będzie leżała po naszej stronie.

Co warto wiedzieć?
  1. Turystów w razie upadłości biura podróży chroni  Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (TFG), działający przy Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym.
  2. Aby odzyskać pieniądze z biura podróży, należy złożyć wniosek z żądaniem zwrotu pieniędzy do ubezpieczyciela biura podróży lub jego gwaranta.
  3. Dzięki procedurze chargeback można odzyskać pieniądze, jeśli za wycieczkę zapłaciliśmy kartą kredytową Visa lub MasterCard.
  4. Nie można ubezpieczyć się od upadłości biura podróży, ale można ochronić się przed kosztami rezygnacji z różnych, życiowych powodów.
Porównaj cenę ubezpieczenia turystycznego
Redakcja

Oceń artykuł:

5/5 - (1 głos)
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments