Koronawirus (Covid-19) a odwołanie wycieczki z biura podróży. Czym jest ubezpieczenie kosztów rezygnacji?

Opublikowano: 2021-07-05 (aktualizacja 2021-07-19, godz. 4:26)

Pandemia koronawirusa niestety nadal trwa. Wielu podróżników obawia się, że ich wakacyjne wyjazdy wykupione w biurze podróży zostaną odwołane lub że sami nie będą mogli wziąć w nich udziału np. z powodu zachorowania na Covid-19. 

Planując podróż w dobie pandemii, warto wiedzieć, co można zrobić w razie konieczności rezygnacji z wycieczki za granicę. Przyda się w szczególności ubezpieczenie od kosztów rezygnacji.  Porównaj cenę ubezpieczenia turystycznego

Odwołanie wycieczki w pandemii – zmiana terminu, miejsca i inne możliwości 

Biura podróży są świadome, z jak wieloma ograniczeniami wiąże się aktualnie podróżowanie. Touroperatorzy najczęściej oferują klientom opcję bezpłatnej zmiany rezerwacji. Polega ona na udostępnieniu klientowi możliwości zmiany terminu lub miejsca wycieczki – na określoną liczbę dni przed wylotem. 

Np. w biurze podróży Tui można bezpłatnie zmienić rezerwację do 25 dni przed wycieczką. W biurze Rainbow Tour na zmianę można zdecydować się do 30 dni przed wyjazdem. Biuro podróży Itaka oferuje z kolei swoim klientom możliwość bezpłatnej zmiany rezerwacji w trzech przypadkach: 

  • niedopuszczenie podróżnika do wylotu, gdy na lotnisku okaże się, że jest zakażony koronawirusem
  • niedopuszczenie podróżnika do podróży z powodu nałożonej na niego obowiązkowej kwarantanny,
  • niedopuszczenie podróżnika do podróży na skutek pozytywnego wyniku testu na COVID-19 wykonanego na 72 godziny przed wylotem.

W ramach dodatkowych udogodnień na czas pandemii niektóre biura oferują swoim klitom wykonanie testu na swoich oznakowanych stanowiskach na lotniskach. 

Warto jednak podkreślić, że regulacje poszczególnych touroperatorów mogą zmieniać się z dnia na dzień. Trzeba więc na bieżąco śledzić strony internetowe, a w razie jakichkolwiek wątpliwości – skontaktować się z infolinią. 

Co ważne, Polska Izba Turystyki rekomenduje biurom podróży, aby zwracały koszty wyjazdu także, gdy w planowanym miejscu wycieczki dojdzie do wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej. Biura podróży nie mają jednak obowiązku stosować się do tego zalecenia.  

Czy biuro podróży może odwołać wyjazd z powodu pandemii koronawirusa?

Z powodu koronawirusa z wycieczki może zrezygnować podróżnik, ale podróż może odwołać również biuro. Jeśli biuro odstąpi od organizacji wyjazdu (bo np. granice danego państwa zostaną zamknięte lub pogorszyła się tam sytuacja epidemiczna), musi zwrócić podróżnikowi poniesione przez niego koszty. Turyście nie przysługuje jednak dodatkowe odszkodowanie lub zadośćuczynienie. 

W takich przypadkach touroperator musi niezwłocznie powiadomić podróżnego o rozwiązaniu umowy. Przepisy uchwalone w związku z epidemią mówią jednak, że do rozwiązania umowy o imprezę turystyczną dochodzi dopiero 180 dni po powiadomieniu konsumenta przez biuro o rozwiązaniu umowy. W praktyce wydłuża to czas oczekiwania na zwrot pieniędzy (ze standardowych 14 dni). 

Touroperator może również zaproponować voucher lub inną wycieczkę. Turysta nie ma jednak obowiązku przyjęcia tej propozycji.

Ubezpieczenie od kosztów rezygnacji – co zapewnia?

W dobie pandemii najbezpieczniejszym rozwiązaniem dla podróżników jest wykupienie ubezpieczenia od kosztów rezygnacji. Takie ubezpieczenie można wykupić odrębnie lub jako rozszerzenie podstawowego ubezpieczenia turystycznego. Zapewnia ono ochronę i zwrot kosztów w razie rezygnacji lub przerwania wyjazdu.

Chodzi o koszty poniesione m.in. na:

  • rezerwację noclegów i biletów lotniczych lub na inne środki transportu,
  • zakup wycieczki w biurze podróży,
  • wynajem auta,
  • zakup biletu na wydarzenie kulturalne lub sportowe,
  • uczestnictwo w rejsie,
  • wynajem lub czarter jachtu.

Ubezpieczenie od kosztów rezygnacji należy wykupić odpowiednio wcześniej. Określoną liczbę dni przed wyjazdem każde towarzystwo podaje w OWU. Zwykle ubezpieczenie od kosztów rezygnacji trzeba wykupić maksymalnie na 7 lub 10 dni od zawarcia umowy z touroperatorem

Kiedy ubezpieczyciel zwróci podróżnikowi pieniądze?

Każdy ubezpieczyciel ma swój własny katalog sytuacji, w których podróżnik może liczyć na zwrot poniesionych kosztów. Szczegółowych informacji ponownie należy poszukiwać w OWU.

Do uznawanych przez większość towarzystw ubezpieczeniowych powodów należą m.in.:

  • nieszczęśliwy wypadek lub nagłe zachorowanie ubezpieczonego, osoby mu bliskiej lub współuczestnika podróży, które nie rokuje wyzdrowienia do czasu planowanego wyjazdu lub ma miejsce w czasie podróży,
  • komplikacje związane z ciążą ubezpieczonego lub osoby mu bliskiej, 
  • zgon ubezpieczonego, w tym także na skutek choroby przewlekłej, psychicznej lub nowotworowej (nawet gdy odpowiedzialność ubezpieczyciela nie została odpowiednio rozszerzona),
  • zgon osoby bliskiej lub współuczestnika podróży, jeśli ma miejsce maksymalnie 60 dni przed terminem planowanego wyjazdu,
  • poważne zdarzenie losowe w miejscu zamieszkania, które ma miejsce maksymalnie 14 dni przed datą planowanego wyjazdu (np. włamanie, pożar, katastrofa budowlana, powódź, grad),
  • kradzież dokumentów podróżnych ubezpieczonego lub współuczestnika podróży (udokumentowana). 

Ubezpieczenie od kosztów rezygnacji a koronawirus

Czy ubezpieczenie od kosztów rezygnacji obejmuje również przypadki, w których podróżnik nie może udać się na wycieczkę z powodu zachorowania na koronawirusa?  Ubezpieczyciele podchodzą do tej kwestii indywidualnie

Istnieje kilka towarzystw, które zapewniają taką ochronę – w standardzie lub za dodatkową składką. Należą do nich np.:

  • Uniqa. Ubezpieczenie obejmuje zachorowanie na COVID-19, jeśli podróżnik zachoruje przed wyjazdem. Samo zakażenie wirusem (bez objawów) – nie uzasadnia zwrotu kosztów.
  • Signal Iduna. Rozszerzenie ochrony o dodatkową klauzulę COVID-19 obejmuje m.in. nagłe zachorowanie ubezpieczonego oraz odmowę wpuszczenia go na pokład samolotu z powodu wystąpienia temperatury równej lub wyższej niż 38 stopni Celsjusza oraz objawów infekcji uzasadniających przypuszczenie zakażenia koronawirusem lub jego mutacjami.
  • Europa Ubezpieczenia. Ubezpieczenie obejmuje m.in. nagłe zachorowanie ubezpieczonego lub współuczestnika podróży, nierokujące wyzdrowienia do daty rozpoczęcia podróży albo mające miejsce w czasie podróży. W wariancie Koszty Rezygnacji 100% ochrona będzie aktywna po zapłaceniu dodatkowej składki, a w wariancie Koszty Rezygnacji 100% Max – nie wystąpi konieczność zapłacenia dodatkowej składki. 

Ważne: Trzeba pamiętać, że ubezpieczenie od kosztów rezygnacji uchroni ubezpieczonego wyłącznie, gdy zachorowanie zostanie potwierdzone pozytywnym wynikiem testu. Sam strach przed zakażeniem nie jest objęty ochroną!

Ile kosztuje ubezpieczenie od kosztów rezygnacji?

Ceny ubezpieczenia od kosztów rezygnacji – w porównaniu do kosztów, na które naraża się podróżnik w razie braku takiej polisy – nie są wysokie. Koszt ubezpieczenia zależy m.in. od wartości wycieczki, z której chcemy zrezygnować, oczekiwanego zakresu ochrony, a także terminu odwołania wyjazdu. 

Poniżej kilka przykładowych propozycji, wyliczonych dla kosztów wysokości 5 000 zł. 

Towarzystwo UbezpieczenioweSkładka w % poniesionych kosztówCzy ubezpieczenie obejmuje przerwanie podróży? Maksymalna suma ubezpieczenia na osobęCena ubezpieczenia od kosztów rezygnacji
Uniqa3%TAK35 000 zł150 zł
Europa Ubezpieczenia5,1%TAK35 000 zł257 zł
Signal Iduna4,4%NIE34 000 zł221 zł

W tych niepewnych czasach warto z góry pomyśleć o sytuacjach, które mogą pokrzyżować nasze urlopowe plany. Ubezpieczenie kosztów rezygnacji to rozsądne rozwiązanie!

Odwołanie wycieczki z biura podróży z powodu Covid-19 - Co warto wiedzieć?
  1. W dobie pandemii koronawirusa biura podróży oferują szereg rozwiązań w razie konieczności rezygnacji z podróży.
  2. Można też ubezpieczyć się od kosztów rezygnacji wyjazdu.
  3. Taka polisa zapewni zwrot kosztów na wyjazd z biurem podróż, zakup biletu czy noclegu w razie rezygnacji z ważnych powodów.
  4. Sytuacje, w których można zrezygnować z podróży są wymienione w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia każdego towarzystwa.
Porównaj cenę ubezpieczenia turystycznego
Redakcja

Oceń artykuł:

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments